Loading Events
  • This event has passed.

مرداد 30, 1402 @ 8:00 ق.ظ - 5:00 ب.ظ

مهندسی خلاقیت و تفکر خلاق و مفاهیم مربوط به آن

مهندسی خلاقیت عبارت است از استفاده مبتکرانه و خلاقانه از دانش و علوم که برای توسعه و ارتقاء ابزار ، ساختار ، ماشین و انواعی از این دست به کار می رود ،همچنین خلاقیت را میتوان یکی از توانایی های ذاتی و ارزشمند انسان ها دانست که در زندگی آنها و کمک به ارتقا و رشد در ابعاد مختلف نقش اساسی را ایفا می کند . پیدایش بسیاری از ابزارها ، مباحث و داشته های علمی ما حاصل مفهوم خلاقیت بوده است . اگر خلاقیت را از زندگی انسان ها کنار بگذاریم بشر هیچگاه پیشرف امروز را نداشت.همچنین  باید بدانیم که این رشته در سنین بسیار پایین و از آغاز دوران رشد مغزی و توانایی فکر کردن نشات می گیرد. از ابتدای دوران کودکی و حتی خردسالی! در این سن می توان با روش های مختلف آموزشی و علمی به تقویت خلاقیت کودکان پرداخت و با استفاده از خلاقیت و تفکر خلاق در واقع به رشد نبوغ فکری آن ها کمک کرد.

از این رو اغلب این زمینه آموزشی را با نام مهندسی خلاقیت کودکان نام می برند. به همین دلیل این رشته یکی از رشته های مهم آکادمی خلاقیت اسپادانا بوده که در آن پک پانکس در انواع مختلف همراه با طرح درس و آموزش و بازی و شعر مناسب کودکان سنین 3 تا 8 سال  در اختیار نمایندگی رباتیک و نمایندگی های رباتیک آکادمی خلاقیت اسپادانا(پانکس) در سراسر کشور قرار گرفته است که در راستای خلاقیت هستند و با توجه به اینکه کودکان خلاق ایرانی سرمایه ایران و ایرانی هستند آکادمی خلاقیت اسپادانا(پانکس) با کادری مجرب و با تجربه اقدام به  آموزش و پرورش این مهندسان خردسال و آینده ساز پانکس کرده است تا تفکر خلاق را در آنها رشد و به خلاقیت آنها کمک کند چرا که همواره یکی از دغدغه ها و اهداف آموزشی آکادمی خلاقیت اسپادانا کشف استعداد ذاتی فرد و هدایت آن در مسیر آموزشی مرتبط با آن بوده است که این کارجز با تحریک خلاقیت و قراردادن تفکر خلاق در زمینه های مختلف مهندسی خلاقیت امکان پذیر نیست.

فواید آموزش خلاقیت و تفکر خلاق و تاثیر آن در افزایش خلاقیت کودکان با پانکس

پرسش  مهندسی خلاقیت و تفکر خلاق  چیست؟ و چه اهمیت و تاثیری در آموزش کودکان دارد؟ از اغلب سوال خانواده ها و یا مدیران مراکز آموزشی است .می توان گفت توانایی حل مساله از دوران کودکی  در اوج رشد و شکل گیری مغزی شروع می شود و عکس العمل های مختلف ذهنی کودک را در زمینه های مختلف آموزشی میتوان سنجید و آن را تقویت کرد و ذهنی فعال و با توانایی حل مسئله را پرورش داد.

بر اساس هوش های چند گانه گاردنر ، هوش یک توانایی ذاتی است که در همه انسان ها به یک نسبت قرار دارد! پس چطور در خیلی از مواقع اینطور به نظر می رسد که افرادی از افرادی دیگر به نظر هوش بیشتری دارند؟

پاسخ روشن است ، آنها در آن زمینه به صورت ذاتی توانایی دارند ، برای مثال عده ای در هنر ،عده ای در ریاضی،عده ای در علوم وعده ای در خلاقیت وعده ای دیگر در ورزش که قیاس آنها تنها زمانی می تواند درست باشد که با افراد مرتبط با زمینه هوشی خود سنجیده شوند.

بنابراین آکادمی خلاقیت اسپادانا(پانکس) در زمینه خلاقیت و تفکر خلاق با بهره مندی از نمایندگی های بسته های  خلاقیت و رباتیک پانکس  با بهره گیری از توانایی حل مساله  و تقویت خلاقیت و تفکر خلاق برای افزایش خلاقیت و تفکر خلاق  می تواند به کشف زمینه استعداد ذاتی کودک کمک کرده و از ابزارهای مهم استعدادیابی تلقی گردد.

از دیگر فواید  این مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 آموزش روش حل مساله

 از ابزارهای مفید استعدادیابی کودکان

 افزایش توانایی های مغزی کودک

 کمک به رشد و بلوغ ذهنی

 افزایش مهارت های عملی

 تحریک تفکر نوآورانه و خلاقانه در کودک

ویژگی‌های کودکان داری تفکر خلاق از طریق خلاقیت:

کودکانی که تفکر خلاق خودشان را رشد داده باشند،‌ویژگی‌های خاصی خواهند داشت که عبارتند از:.

ذهن باز:

کودکی که تفکر خلاق مهارت خلاقیت را در آکادمی خلاقیت اسپادانا کسب کرده باشد، سعی می‌کند محدودیت‌های ذهنی خودش را بشکند. و همین تلاش منجر به رشد ذهنی و باز شدن ذهن او می‌شود. داشتن ذهن باز، منجر به رشد مهارت شنیدن و دریافت اطلاعات از دنیای بیرون می‌شود. و همین خصوصیت باعث می‌شود تا یک فرد، ایده‌های جدیدی دریافت کند. سپس از این ایده‌ها بر اساس تفکر خودش استفاده خواهد کرد.

ریسک‌ پذیر بودن:

معمولاً انسان‌ها کودکان خلاق، ریسک‌پذیر هستند. همین روحیه ریسک‌پذیری باعث می‌شود تا در موقعیت‌های جدیدی قرار بگیرند و ایده‌های جدیدی به دست بیاورند. در آکادمی خلاقیت اسپادانا ریسک پذیری معقول به کودکان و خردسالان آموزش داده خواهد شد تا با بررسی موقعیت های مختلف بهترین تصمیم را بگیرند و تفکر خلاق داشته باشندچرا که ترس و عدم خروج از ناحیه امن منجر به بسته شدن ذهن می‌شود.

انعطاف‌پذیری:

یک کودک دارای تفکر خلاق، انعطاف‌پذیر است. چرا که می‌داند برای گذر از یک چالش، نیاز به انعطاف‌ دارد. همین روحیه انعطاف‌پذیری اوست که موقعیت‌های جدید را در مقابل او قرار می‌دهد. انعطاف‌پذیری به شخص خلاق اجازه می‌دهد تا به موقعیت‌ها و حالت‌های جدید در مهندسی خلاقیت نیز فکر کند.

حل مسائل پیچیده:

کودکان و خردسالانی می‌توانند مسائل پیچیده را حل کنند که خلاقیت خودشان را رشد داده باشند. با رشد و پیشرفت ظاهری زندگی انسان، مسائل و چالش‌های او نیز رشد کرده است. بدون تفکر خلاق نمی‌توان از پس این مسائل برآمد. هرچه پیچیدگی مسائل بیشتر باشد، به خلاقیت بیشتری نیاز داریم. پیچیدگی مسائل خود به این معنی است که مسائل با راه‌حل‌های موجود قابل حل کردن نیستند. در غیر این صورت پیچیده نبودند به همین دلیل است که در آکادمی خلاقیت اسپادانا به مهارت حل مساله کودکان توجه ویژه ای می شود و سعی در پرورش هرچه بهتر خلاقیت و تفکر خلاق آنها با حل مسائل پیچیده می گردد.

خوش برخورد

از آنجا که یک کودک خلاق دارای ذهنی باز و انعطاف‌پذیر است، طبیعی است که خوش برخورد نیز باشد چرا که روحیه شوخ‌ طبعی آن‌ها قسمتی از خلاقیت آن‌هاست..

برقراری ارتباط بهتر

اگر ویژگی‌های قبلی را در کنار هم قرار دهید، به این نتیجه می‌رسید که یک کودک خلاق، خوب ارتباط برقرار می‌کند. چرا که برقراری ارتباط خوب و سازنده، هم یک چالش است که نیاز به خلاقیت دارد و هم نیازمند انعطاف‌پذیری و خوش‌برخورد بودن است که به این مهارت نیز در کنار دیگر مهارت های یاد شده در آکادمی خلاقیت اسپادانا پرداخته می شود.

دارای انگیزه

یکی از چالش‌های بزرگ زندگی انسان‌ها بی‌انگیزه بودن است. یک کودک خلاق برای این چالش خودش نیز راه‌حل‌های خلاقانه پیدا خواهد کرد. از طرفی دیگر، داشتن انگیزه یکی از لازمه‌های خلاقیت و تفکرخلاق است که در آکادمی خلاقیت اسپادانا (پانکس) به آن پرداخته می شود و سعی در پرورش کودکان و خردسالانی با انگیزه بالا در زمینه مهندسی خلاقیت و دارای تفکر خلاق می شود.

مهندسی خلاقیت و تفکر خلاق

Red and black abstract lines on a white background.Vector

Details

Date:
مرداد 30, 1402
Time:
8:00 ق.ظ - 5:00 ب.ظ
Event Category:
Event Tags: