Loading Events
  • This event has passed.

تیر 8, 1399 @ 8:00 ق.ظ - 5:00 ب.ظ

مهندسی خلاقیت – اتاق بازی و تجهیزات مربوط به اتاق بازی مدارس

مهندسی خلاقیت – اتاق بازی

 

با شنیدن نام اتاق بازی اولین مفهومی که به ذهن متبادر می‌شود اتاقی است که در آن می‌توان به بازی پرداخت. اتاق یا فضایی که فرد در آن  فارغ از دغدغه‌های روزمره می‌تواند، زمانی از وقت خود را به تفریح بپردازد.

آنچه در یک اتاق بازی مهم است این است که فرد از بودن و گذراندن وقت خود در آنجا احساس خوبی داشته باشد و بتواند زمانی با هیجان و لذت را تجربه کند.

آیا اتاق بازی برای رده سنی خاصی است؟

در پاسخ به این سوال باید دانست که هیچ محدودیت سنی برای استفاده از اتاق‌های بازی که در سراسر جهان وجود دارند، نیست. افراد در هر رده و گروه سنی می‌توانند از اتاق‌های بازی که در اماکن مختلف مانند مهدکودک‌ها، پیش دبستانی‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و یا مکان‌های تجاری و تفریحی وجود دارند، استفاده کنند. آنچه باعث تفاوت در اتاق‌های بازی هر رده سنی خواهد شد تجهیزات اتاق بازی می‌باشد که برای هر گروه متفاوت است و با توجه به مناسبات سنی آن‌ها و نیازهایی که از یک اتاق بازی خواهند داشت متفاوت خواهد بود.

آیا تجهیز اتاق‌های بازی یکسان است؟

بدیهی است که تجهیزاتی که مثل محصولات مهندسی خلاقیت  در اتاق‌های بازی استفاده می‌شود با توجه به مکان و استفاده افراد در رده‌های سنی مختلف، متفاوت خواهد بود. امکانات در دسترس برای تجهیز اتاق‌های بازی نیز در کامل بودن یک اتاق بازی تاثیر خواهد داشت.

اتاق‌های بازی در مکان ها و اهداف متفاوتی طراحی و احداث می‌شوند. اینکه در چه رده سنی از اتاق بازی استفاده می‌شود در امکانات استفاده شده از یک اتاق بازی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

هر چه رده سنی برای استفاده از اتاق بازی به سمت بالاتری می‌رود، استفاده از تجهیزاتی که برای اتاق بازی استفاده می‌شود شکل هیجانی‌تری به خود می‌گیرد. در واقع هدف از ایجاد یک اتاق بازی برای بزرگسالان ممکن است بیشتر ازینکه آن‌ها را در بوته آزمایشی برای شکوفایی خلاقیت و توانایی‌هایشان قرار دهد بیشتر جنبه سرگرمی و گذر اوقات فراغت را داشته باشد.

 به طورخاص در این مقاله به اتاق بازی برای رده سنی نوجوانان و کودکان خواهیم پرداخت. چرا که در این مقاله  آنچه حائز اهمیت است پرداختن به این موضوع است که اتاق بازی و تجهیزات آن چه تاثیری در تربیت و شخصیت و روند فکری کودکان خواهد داشت.

اتاق بازی برای نوجوانان وکودکان در ایران:

امروزه احداث اتاق‌های بازی در مدارس و مهد‌ها و مکان‌های عمومی و تفریحی در سراسر جهان به خصوص در کشورهای پیشرفته امری لاینفک از آموزش کودک و نوجوانان محسوب می‌َشود.

کودکان با قرار گرفتن در فضاهایی مانند یک اتاق بازی که به طوری اصولی تجهیز شده‌اند، خود را در دنیایی دیگر تصور خواهند کرد. دنیایی که آن‌ها را با چالش‌های ذهنی رو به رو می‌کند و  آن‌ها را به توانایی حل مساله به صورت فردی و گروهی وا می‌دارد. در ایران برخی از مدارس یا مهد کودک‌هایی که به صورت خصوصی اداره می‌شوند اقدام به ایجاد اتاق بازی در کنار فضای آموزشی خود نموده اند. اما آنچه اهمیت دارد این است که آیا اتاق بازی برای کودک و نوجوان به درستی تجهیز شده است و به نیاز‌های ذهنی کودک پاسخ خواهد داد؟

پژوهشگران و روانشناسان بسیاری رفتارهای کودکان و عوامل موثر در رفتار آنها در دوره حساس کودکی و نوجوانی بررسی می‌کنند. در این پژوهش‌ها آنچه محرز شده است امکانات و دسترسی‌های یک کودک برای گذراندن بخشی از زمان خود با ابزار و امکاناتی است که علاوه بر اینکه جنبه بازی و سرگرمی دارند، بتوانند در شکوفایی استعداد و توانایی کودک نقشی را ایفا کند و او را به خلاقیت ذهنی وادار نماید.

متاسفانه امروزه در کشور ما اتاق بازی برای کودکان به اتاقی تبدیل شده است که با سرسره و چند عدد اسباب بازی، گلوله‌هایی توپی پلاستیکی و … تجهیز شده است و در این صورت حتی به عنوان یکی از مجهرترین اتاق‌های بازی نیز شناخته خواهد شد.

هیجان به عنوان بخش مهمی از شخصیت یک کودک برای ابراز درست و اصولی خود به وسایل بازی از این دست نیاز خواهد داشت. اما این همه‌ی آنچه یک کودک بدان نیاز خواهد داشت نخواهد بود.

اتاق بازی مدارس:

در سراسر ایران مدارس کمی وجود دارند که نسبت به تجهیز مدارس به اتاق بازی اقدام نموده باشند. همانگونه که اشاره شد این اتفاق اغلب در مدارس و مهد‌های کودک خصوصی اتفاق می‌افتد و دولت آنگونه که باید برای این مقوله بودجه‌ای را در نظر نگرفته است.

در هر صورت آنچه ضروری  به نظر می‌رسد تجهیز اتاق بازی مدارس می‌باشد. وجود اتاق بازی در مدارس علاوه بر اینه کودک و نوجوان را به لحاظ آموزشی غنی خواهد کرد باعث ایجاد رغبتی مضاعف در حیطه آموزش ،تربیت، خلاقیت و یادگیری او خواهد بود.

تجهیز اتاق بازی مدارس:

در صورت قرار دادن اتاق بازی در مدارس و اهمیت به این موضوع آنچه در مرحله بعد اهمیت پیدا خواهد کرد تجهیز اتاق بازی مدارس خواهد بود. اینکه اتاق بازی با امکانات و وسایلی تجهیز شوند که به لحاظ علمی و تربیتی تاثیر مثبتی در روند رفتاری کودک و نوجوان داشته باشند امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

خلاقیت در تجهیز اتاق بازی مدارس:

آنچه در تجهیز اتاق بازی مدارس اهمیت دارد استفاده از امکانی است که امروزه در کشور وجود دارند اما به دلیل استقبال کم و یا آشنا نبودن با کارکترهایی که یک وسیله بازی می‌تواند در تربیت کودک ایفا کند به شکلی ناشناخته مانده‌اند. وسایل بازی که با خلاقیت و تفکری آگاهانه برای چالش های ذهنی کودکان طراحی و تولید شده‌اند و می‌توان با استفاده از آن امکانات و تجهیزات گام مهمی در جهت تربیت، شکوفایی

،توانایی و استعداد کودکان برداشت.

آکادمی خلاقیت اسپادانا:

آکادمی خلاقیت اسپادانا به عنوان برندی پیشرو در طراحی و تولید انواع بازی‌های سرگرمی و فکری و محجصولات مهندسی خلاقیت و محصولات متنوع دیگر که علاوه بر ایجاد شور و هیجان و سرگرمی برای کودکان، جنبه آموزشی را نیز در  نظر گرفته است آمادگی ارائه همه خدمات مربوط به تجهیز اتاق‌های بازی بالاخص تجهیز اتاق‌های بازی مدارس می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با محصولات و ابزارهایی که توسط آکادمی خلاقیت اسپادانا ارائه می‌شود می‌توانید به سایت این برند مراجعه و به مقایسه محصولات اقدام کنید. علاوه بر آن ویژگی‌های محصولات و تاثیرات آن‌ها بر رفتار، رشد ذهنی و تربیتی کودک و نوجوان مشخص خواهد شد.

otaghbazi.ir

 

Details

Date:
تیر 8, 1399
Time:
8:00 ق.ظ - 5:00 ب.ظ
Event Category:
Event Tags:
,